The periodic property: Meanings from its use in the school garden for school mathematics
DOI:
https://doi.org/10.54541/reviem.v4i1.101Keywords:
School Garden, Periodic property, Signification, UsesAbstract
One of the tensions in school mathematical discourse is the minimal connection between school mathematics and that found in out-of-school contexts. As a strategy to address this situation, we propose shifting the focus from the mathematical object to the practices from which this object emerges. This means a foundation of significance based not on mathematics itself, but on knowledge considered as knowledge-in-use within the framework of Socioepistemology. The aim of this paper is to present a study on the periodic property that appears in school garden tasks. We start with an epistemology of periodicity in practical use as a background to revisit its elements and conduct a qualitative, descriptive, and interpretative study on the use of periodicity in the school garden, considering it as a context of significance. This represents an epistemological shift that views the use of knowledge as the basis for significance in school mathematics. Evidence is provided on how, beyond the mere application of knowledge, its use confers meaning to understanding, resulting in a functional way of seeing, interpreting, and making sense of the periodic property.
Downloads
Metrics
References
Balda, P. (2018). Una epistemología de usos de lo proporcional. Un estudio socioepistemológico en el contexto de la huerta escolar [tesis de doctorado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional USTA. http://hdl.handle.net/11634/14774
Buendía, G., & Ordoñez, A. (2009). El comportamiento periódico en la relación de una función y sus derivadas: Significados a partir de la variación. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 12(1), 7-28.
Buendía, G. (2011a). The use of periodicity through history: Elements for a social epistemology of mathematical knowledge. En E. Barbin, M. Kronfellner, & C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of the 6th European Summer University-History and Epistemology in Mathematics Education (pp. 67-78). Verlag Holzhausen GmbH / Holzhausen Publishing Ltd.
Buendía, G. (2011b). La construcción social del conocimiento matemático escolar. Un estudio socioepistemológico sobre la periodicidad de las funciones. Díaz de Santos S. A.
Caballero, M., & Cantoral, R. (2015). Pensamiento y lenguaje variacional: Un estudio sobre mecanismos de construcción del conocimiento matemático. En F. Rodríguez, & R. Rodríguez (Eds.), Memoria de la XVII Escuela de Invierno en Matemática Educativa. La Profesionalización Docente desde los Posgrados de Calidad en Matemática Educativa (pp. 307-314). CIMATES.
Cantoral, R. (2013). Teoría socioepistemológica de la matemática educativa. Estudios sobre construcción social del conocimiento. Gedisa.
Cordero, F., Cen, C., & Suárez, L. (2010). Los funcionamientos y formas de las gráficas en los libros de texto: Una práctica institucional en el Bachillerato. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 13(2), 187-214.
De la Cruz, F. (2023). Un estudio socioepistemológico en el Telebachillerato chiapaneco: Hacia un discurso matemático escolar inclusivo [tesis de doctorado, Centro de Investigación en Ciencia Aplicada y Tecnología Avanzada del IPN]. Repositório Institucional CICATA Legaria-IPN. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.15572.88965
Espinoza, L. (2014). La desescolarización del saber: Su construcción social desde el malabarismo y las artes circenses [tesis de doctorado no publicada, Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Politécnico Nacional].
Gallardo, J., González-Marí, J. L., & Quintanilla, V. A. (2013). Tareas, textos y usos del conocimiento matemático: Aportes a la interpretación de la comprensión desde el cálculo aritmético elemental. Educación Matemática, 25(2), 61-88.
Hernández-Sánchez, P., & Buendía, G. (2019). Significados para la matemática escolar a partir de su uso en un escenario extraescolar. Un ejemplo con la propiedad periódica. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 22(3), 261-284. https://doi.org/10.12802/relime.2019.2231
Montiel, G., & Buendía, G. (2012). Un esquema metodológico para la investigación socioepistemológica: Ejemplos e ilustración. En A. Rosas, & A. Romo (Eds.), Metodología en matemática educativa: Visiones y reflexiones (pp. 61-88). Lectorum.
Piaget, J. (1978). La equilibración de las estructuras cognitivas. Problema central del desarrollo. Siglo XXI.
Soto, D., & Cantoral, R. (2014). Discurso matemático escolar y exclusión. Una visión socioepistemológica. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 48(28), 1525-1544. https://doi.org/10.1590/1980-4415v28n50a25
Trepat, C., & Comes, P. (2002). El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales. Grao.
Torres-Corrales, & Montiel, G. (2021). Resignificación de la razón trigonométrica en estudiantes de primer año de Ingeniería. Educación Matemática, 33(3), 202-220. https://doi.org/10.24844/em3303.08
Vázquez, R. I. (2008). Estudio de lo periódico en diferentes contextos: Identificación y uso de la unidad de análisis [tesis de maestría no publicada, Universidad Autónoma de Chiapas].
Zaldívar, D. (2014). Un estudio de la resignificación del conocimiento matemático del ciudadano en un escenario no escolar [tesis de doctorado no publicada, Centro de investigación y Estudios avanzados del Instituto Politécnico Nacional].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paola Balda, Gabriela Buendía Ábalos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.