Didactic design for developing Early Algebra in 9-10 year-old students through pattern generalization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54541/reviem.v4i1.100

Keywords:

Early Algebra, Numerical patterns, Generalization, Singapore Method, Didactic design

Abstract

To address the challenges of learning algebra, a movement called Early Algebra has been developed. This movement promotes the development of algebra from an early age through the generalization of patterns. However, some studies have shown the difficulties students face in achieving these generalization processes. The aim of this didactic proposal is to create a design that enables 9 and 10-year-old students to develop algebraic thinking. This proposal is based on the didactic perspective of algebra as a tool for mathematical modeling, particularly for generalizing patterns. The methodology for the development, implementation, and validation of the activities considered the design-based research approach and the Singapore Method (SM). The proposal was applied in a private school in Mexico, and the analysis of students' responses was based on the levels of early algebra. The results show that progressing through the stages of the SM (concrete, pictorial, and abstract) helps students identify the regularities in patterns and formulate their general rules, using symbolic elements and reaching level 2 of algebraization.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Montserrat Azcona Chávez, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Licenciada en Piscopedagogía por la Universidad Autónoma de San Luis Potosí (UASLP). Trabaja en el Departamento Psicopedagogico en Primaria y Secundaria del Instituto Lomas del Real, San Luis Potosí, México. Código ORCID: https://orcid.org/0009-0008-1323-6297. E-mail: [email protected]

Luis Manuel Cabrera Chim, Instituto Nacional de Astrofísica

Doctor en Ciencias con Especialidad en Matemática Educativa por el Centro de Investigación y de Estudios Avanzados (CINVESTAV) del Instituto Politécnico Nacional. Profesor investigador del Instituto Nacional de Astrofísica, Óptica y Electrónica (INAOE), Puebla, México. Código ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3444-5166. E-mail: [email protected]

References

Alsina, Á. (2019). Del razonamiento lógico-matemático al álgebra temprana en Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en La Infancia, 8(1), 1–19. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2019.1-19

Bakker, A., & van Eerde, D. (2015). An introduction to Design-Based Research with an example from statistics education. En: A. Bikner-Ahsbahs, C. Knipping, & N. Presmeg (Eds.), Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education (pp. 429-466). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9181-6_16

Blanton, M., Levi, L., Crites, T., Dougherty, B., & Zbiek, R. M. (2011). Developing essential understanding of algebraic thinking for teaching mathematics in grades 3–5. Essential understanding series. National Council of Teachers of Mathematics. https://www.nctm.org/store/Products/Developing-Essential-Understanding-of-Algebraic-Thinking-for-Teaching-Mathematics-in-Grades-3-5/

Britt, M. S., & Irwin, K. C. (2011). Algebraic thinking with and without algebraic representation: A pathway for learning. En: J. Cai, & E. Knuth (Eds.), Early algebraization (pp. 137–159). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-17735-4_10

Cabrera-Chim, L., Ruiz-Muñiz, P., Galaviz Pérez, P., & Galaviz Pérez, J. (2023). Estudio exploratorio sobre el pensamiento y lenguaje variacional en los libros de texto gratuitos de primaria en México. Investigación e Innovación en Matemática Educativa, 8, 1-24. https://doi.org/10.46618/iime.181

Castro, E. (2012). Dificultades en el aprendizaje del álgebra escolar. En: A. Estepa Castro, Á. Contreras de la Fuente, J. Deulofeu Piquet, M. C. Penalva Martínez, F. J. García García, & L. Ordóñez (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVI (pp. 75-94). SEIEM 75. https://www.seiem.es/docs/actas/16/Actas16SEIEM.pdf

Carraher, D. W., Martinez, M. V., & Schliemann, A. D. (2008). Early algebra and mathematical generalization. ZDM. Mathematics Education, 40(1), 3-22. http://dx.doi.org/10.1007/s11858-007-0067-7

Cervantes-Barraza, J., Valbuena, S., & Paternina, Y., (2019). Argumentos de estudiantes de primaria en el contexto de álgebra temprana. Educación y Humanismo, 21(37), 120-138. http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.21.37.3459

Godino, J. D., Aké, L. P., Gonzato, M., & Wilhelmi, M. R. (2014). Niveles de algebrización de la actividad matemática escolar. Implicaciones para la formación de maestros. Enseñanza de las Ciencias, 32 (1), 199-219. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.965

Hernández, P. (2014). Propuesta didáctica para el desarrollo de procesos de razonamiento lógico matemático, desde el pensamiento variacional, con los estudiantes del grado cuarto de básica primaria del Colegio Cooperativo San Antonio de Prado, por medio de estrategias de enseñanza mediadas por los sistemas de gestión de aprendizaje durante el año 2014 [tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio institucional UN. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/53013.

Kaput, J., & Blanton, M. (2001). Algebrafying the elementary mathematics experience. Part 1: Transforming task structures. En: H. Chick, K. Stacey, J. Vincent, & J. Vincent (Eds.), Proceedings of the 12th ICMI Study Conference: The future of the teaching and learning of algebra (Vol. 1, pp. 344–351). The University of Melbourne. http://hdl.handle.net/11343/35000

Kieran, C., Pang, J., Schifter, D., & Ng, S. F. (2016) Early Algebra. Research into its nature, its learning, its teaching. ICME-13 Topical Surveys. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-32258-2

Mejía, D. (2018). Fortalecimiento del proceso de enseñanza del pensamiento variacional de los docentes de grado tercero y quinto de la institución educativa Pablo VI de Manizales. [tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio instituciona UN. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/64217

Merino, E., Cañadas, M., & Molina, M. (2013). Uso de representaciones y patrones por alumnos de quinto de educación primaria en una tarea de generalización. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 2(1), 24-40. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2013.24-40

Minosso, A., & Panossian, M. L. (2023). Reconhecimento de grandezas variáveis por profesores dos Anos Iniciais: Um olhar pela teoria da objetivação. Revista Venezolana de Investigación en Educación Matemática, 3(3), 1-23. http://dx.doi.org/10.54541/reviem.v3i3.72

Otzen. T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Pincheira Hauck, N., & Alsina, A. (2021). Hacia una caracterización del álgebra temprana a partir del análisis de los currículos contemporáneos de Educación Infantil y Primaria. Educación Matemática, 33(1), 153-180. https://doi.org/10.24844/EM3301.06

Pinto, E., & Cañadas, M. C. (2021). Generalizations of third and fifth graders within a functional approach to early algebra. Mathematics Education Research Journal, 33, 113–134. https://doi.org/10.1007/s13394-019-00300-2

Prediger, S., Gravemeijer, K., & Confrey, J. (2015). Design research with a focus on learning processes: an overview on achievements and challenges. ZDM. Mathematics Education, 47, 877–891. http://dx.doi.org/10.1007/s11858-015-0722-3

Ramos, P. L, A., Guifarro. M, I., Casas, G. L, M. (2021). Dificultades en el aprendizaje del álgebra, un estudio con pruebas estandarizadas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 35(70), 1016-1033. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v35n70a21

Sánchez, A. (2013). Características y elementos del pensamiento variacional y su correspondencia con la prueba saber 11. [tesis de licenciatura, Universidad del Valle]. Biblioteca digital. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/4790

Satué, O., & Manero, V. (2019). Método Singapur, una aproximación a su enseñanza de las matemáticas [tesis de licenciatura, Universidad Zaragoza]. ZAGUAN. Repositorio Institucional de Documentos. https://zaguan.unizar.es/record/85726?ln=es

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2017). Aprendizajes clave para la Educación Integral. Plan y programas de estudio para la educación básica. SEP. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/10933/1/images/Aprendizajes_clave_para_la_educacion_integral.pdf

Tapia Reyes, R., & Murillo Antón, A. (2020). El método Singapur: sus alcances para el aprendizaje de las matemáticas. Revista Muro de la Investigación, 2(5), 13-24. https://doi.org/10.17162/rmi.v5i2.1322

Ureña, J., Ramírez, R., Molina, M., & Cañadas, M. C. (2023). Generalization: strategies and representations used by sixth to eighth graders in a functional context. Mathematics Education Research Journal, 1-27. https://doi.org/10.1007/s13394-023-00458-w

Vargas Acosta, L. M., & Sotillo Fajardo, E. X. (2019). Efecto de la metodología singapur en el desarrollo de la competencia comunicación en el área de matemáticas para estudiantes de grado sexto. [tesis de maestría, Universidad de la Costa]. Redicuc. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/5538.

Zapatera, A. (2018). Introducción del pensamiento algebraico mediante la generalización de patrones. Una secuencia de tareas para Educación Infantil y Primaria. Números: Revista de Didáctica de las Matemáticas, 97(1), 51-67. https://scpmluisbalbuena.org/revista_numeros/097/

Zapatera, A. (2022). La generalización de patrones como herramienta para introducir el pensamiento algebraico en educación primaria. Educación Matemática, 34(2), 134-156. https://doi.org/10.24844/EM3402.05

Published

2024-07-26

How to Cite

Azcona Chávez, M., & Cabrera Chim, L. M. (2024). Didactic design for developing Early Algebra in 9-10 year-old students through pattern generalization. Revista Venezolana De Investigación En Educación Matemática, 4(1), e202410. https://doi.org/10.54541/reviem.v4i1.100